sâmbătă, septembrie 15, 2012

KLIMT, la Castelul Peles

Incepand chiar de astazi, 15 septembrie(din pacate se suprapune cu ultima zi a existentei TVR Cultural, post de televiziune pe care eu l-am urmarit constant si cu interes):

Despre expoziţie

Castelul Peleş se constituie în cel mai important depozitar din România al creaţiei lui Gustav Klimt în cadrul atelierului Künstler-Compagnie. Lucrările au fost realizate în intervalul 1883-1886, la comanda Regelui Carol I de către tinerii pictori vienezi Gustav Klimt, Ernst Klimt şi Franz Matsch. Künstler-Compagnie a fost un atelier de pictură, activ între anii 1879-1892, satisfăcând comenzi de decoraţie a unor edificii private şi publice, pe tot cuprinsul Imperiului Austro-ungar şi în afara graniţelor lui. La cinci ani de la fondarea acestuia, în anul 1883, cei trei artişti primesc, prima mare comandă. Lucrarea consta în ilustrarea a trei programe tematice, destinate decorării reşedinţei de la Sinaia, a regelui României. Tinerii pictori executaseră intre 1879-1883, alte două comenzi importante pentru marele şantier vienez Ringstrasse, în colaborare cu foştii lor profesori de la Kunstgewerbeschule. Începând cu anul 1886, compania va fi angajată pentru ample proiecte de decoraţie, Hermesvilla (proprietatea împărătesei Elisabeta de Habsburg) şi edificii monumentale de pe Ringstrasse, Burgtheater, Kunsthistorisches Museum etc.
Realizarea unor opere de artă în colaborare, în cadrul atelierului, ridică cel puţin o întrebare: care a fost rolul fiecăruia dintre fraţii Klimt? După cum indică Gerbert Giese, Ernst pare a fi jucat un rol subordonat, cel puţin pentru început, în relaţia cu colegii săi, din cauza vârstei. I se repartiza, astfel, realizarea ancadramentelor de compoziţii şi a fundalurilor, există şi excepţii după cum vom vedea. Gustav Klimt şi Franz Matsch elaborau fiecare câte un proiect privitor la lucrarea ce le era comandată. Mapele de schiţe pictate şi acuarelele erau supuse analizei şi opţiunii comanditarului, care alegea fie o soluţie individuală, fie una intermediară, ce combina ambele proiecte. Este de presupus că aşa s-a întâmplat şi în cazul comenzilor făcute de suveranul român şi în acest sens ar fi interesant de identificat schiţele pregătitoare pentru decoraţia de la Peleş. Condiţiile pe care cópiile urmau să le îndeplinească le-am văzut mai sus. De asemenea am putut identifica o posibilă modalitate de recomandare a atelierului Künstler-Compagnie.
În ceea ce priveşte mărturiile precise, privitoare la comandă, singurele găsite, până în momentul de faţă, sunt trei documente. Este vorba, în primul rând de o chitanţă semnată Joseph Kott, referitoare la realizarea, de către acesta, a decoraţiei micului teatru: friza şi pictura de plafon şi o serie de cópii pentru Marele salon, picturi pentru care J. Kott a primit suma de 1886 de florini. Având în vedere faptul că decoraţia Sălii de teatru a fost realizată, conform semnăturilor de pe lucrări, de Gustav Klimt şi de Franz Matsch, este plauzibil ca, într-o primă etapă, Künstler-Compagnie să fi lucrat cu firma lui Joseph Kott. Acestui document i se adaugă alte două chitanţe vamale, dovedind faptul că Gustav Klimt şi Franz Matsch, în 1885 şi Ernst Klimt, în 1886, depuneau la punctul vamal al unei gări din Viena lăzi cu tablouri pentru a fi expediate la Castelul Peleş.
Lucrările aflate şi astăzi la faţa locului se pot grupa în trei categorii distincte: Galeria de strămoşi a Castelului Peleş, strămoşii regelui, din Casa de Hohenzollern; cópiile după opere de mari maeştri şi opere originale aflate în Sala de teatru şi pe plafonul Scării de onoare. Toate acestea vor fi expuse începând cu luna Septembrie în sălile de expoziţie ale Castelului Peleş.
Preluat de pe peles.ro, unde puteti gasi mult mai multe detalii.

Niciun comentariu: