vineri, octombrie 29, 2010

Mici birfe si mirari de la lansarile de beauty din Romania

De curand, una dintre prietenele mele m-a sunat sa imi spuna ca a fost invitata la o lansare de beauty intr-un cadru foarte elegant si exclusivist. Se lansa o noua crema, creata de o firma japoneza de cosmetice de lux, de nisa, absolut spectaculoasa, cu un pret pe masura, aproximativ 900 euro. De obicei, la astfel de lansari cadoul cu care pleci acasa este fie un tester, fie cateva esantioane generoase, sau un teaser, pentru ca beauty-editorii sa poata incerca, macar cateva zile, inainte de a da un verdict, noua descoperire in domeniul potiunilor miraculoase. La respectiva lansare au fost invitate si vedete, printre care si distinsul domn Columbeanu. Nemultumirea prietenei mele este legata de faptul ca numai "vedetele" au primit cadou crema la final, ceilalti invitati primind cadou o... cana. Prietena mea era suparata ca desi a primit invitatie nominala din partea firmei care a organizat evenimentul, a fost tratata, la fata locului, ca fiind o invitata de mana a doua, de o importanta minora in context.
Supararea ei nu tinea neaparat(atentie!) de faptul ca nu a primit crema. Supararea ei tinea de faptul ca la un eveniment elegant, la o lansare de creme de lux, oamenii au fost impartiti in doua categorii: unii care conteaza, cum e distinsul domn Columbeanu, care a plecat cu crema- si unii care nu conteaza defel, cum era ea, care nu a primit-o. La final, la iesirea din magazin, s-a simtit foarte stanjenita, ca si cum ar fi fortat intrarea la evenimentul de lansare, desi repet, primise o invitatie nominala.
Adevarul este ca eu m-am gandit mult inainte sa scriu acest articol, pentru ca nu as vrea sa fiu inteleasa gresit. Cand organizezi un eveniment elegant, iar la plecare te gandesti sa oferi un cadou (lucru optional, de altfel), trebuie sa te gandesti sa iti respecti toti invitatii, absoluti toti, fie ca e vorba de mari vedete, oameni de afaceri sau simpli jurnalisti, invitati doar pentru a promova evenimentul monden sau inovatia in beauty.. Daca ai obligatii mai mari fata de anumite persoane, trimiti un cadou frumos prin curier, inainte sau dupa eveniment si rezolvi admirabil situatia. In nici un caz nu iti faci invitatii sa se simta prost la plecare. Chiar foarte prost.
Voi ce parere aveti?

DON'T USE WITHOUT MENTIONING THE SOURCE!

34 de comentarii:

Pixxie spunea...

Daaa am citit in presa de faimoasa crema cu celule stem, care intinereste, face, drege....

Pe langa Columbeanu au fost si alte vedete Mihaela Geoana, Cristina Copos, Dana Sota, deci era de asteptat ca ei sa primeasca mai multa atentie, pana la urma ei pot fi potentiali clienti la crema de 880 euro!

Nu e fair, dar ce sa facem, astfel de situatii o sa intalnim mereu...

adela sirghie spunea...

Pixxie, de acord cu tine. Insa in acest caz ar fi trebuit sa organizeze evenimentul intr-un mod mai putin stanjenitor. Sa trimita crema prin curier inainte de eveniment(sau dupa) tuturor vedetelor si personalitatilor care merita aceasta onoare. Sau sa organizeze doua evenimente: unul pentru vedete si unul pentru jurnalisti. Ca unii sa plece cu cadouri si altii -fara, desi fusesera invitati, mi se pare total neelegant. Organizarea unui eveniment de beauty presupune si o armonizare a intereselor, in asa fel incat toti invitatii sa se simta respectati..
Sigur, daca ai ajuns la acel eveniment fara invitatie, doar pentru ca erai interesat de lansare, nu ai fi putut ridica nicio pretentie de acest gen. dar daca ai nevoie de jurnalisti si ii chemi, pentru ca vrei sa iti promoveze crema, trateaza-i cu respect.

mint spunea...

Eu cred ca la noi e insuficient inteles conceptul de PR. Ar trebui sa asigure mai mult decat vizibilitate imediata prin promovare flashy. Mai degraba o imagine pozitiva care sa staruie (long term, deci)in mentalul publicului tinta. Atentia la detalii asigura reusita unei astfel de campanii.

Ema Stil, Brasov spunea...

Poate au dorit sa induca ideea de produs inaccesibil muritorilor de rand si sa nu-l "banalizeze" oferindu-l cadou decat clientilor propozabili. Nu cred ca metoda aleasa este cea mai buna pentru lansarea unui produs de lux unde, cum scria @mint, atentia la detalii asigura reusita unei astfel de campanii. In cazul de fata este vorba de lipsa de respect sau lipsa de experienta.

iguanitza spunea...

pai s-or fi gandit aia sa le dea la aia bogati sa incerce, ca na...ei ar putea reveni sigur sa cumpere crema pe cand "muritorilor de rand" le-au dat cate o cana sa isi aduca aminte la ce eveniment au fost. Urat oricum, eu cred ca as fi facut scandal ..ma rog, exagerez spunand scandal dar as fi intrebat de ce X primeste si eu nu!!? Simplu.

Anonim spunea...

Hm....de ce va mirati?...tipic romanesc...prezinti interes doar daca ai bani!
Ang

Katyna spunea...

Mi s-ar fi parut normal sa se ofere testere/esantioane/mostre pentru ceilalti participanti care nu se ridicau la statutul de vedeta, pentru firma organizatoare.
Lasand la o parte treaba cu testerele,curiozitatea mea este alta: mai are un beauty editor "sansa" de a-si face cunoscuta parerea despre un produs cosmetic, intr-o publicatie de la noi? Eu una n-am mai vazut. Tot ce am gasit in reviste au fost niste poze ale produselor, pretul si locul de unde pot fi cumparate. Poate nu stiu eu unde se "manifesta" cu adevarat un beauty editor in afara de blogurile personale, si atunci imi cer scuze anticipat.
Cat despre Columbeanu, eu nu vad cum poate genera el o vanzare ulterioara cand e vorba de astfel de produse.

mada spunea...

si mie mi se pare nesimtire din partea organizatorilor ... dar ei si-au facut calcule practice.. au dat esantioane numai potentialilor cumparatori ...

Daca as fi in locul prietenei tale, as refuza invitatiile de la acceasi firma pe viitor ...

adela sirghie spunea...

@Katyna: se presupune ca atunci cand organizezi un astfel de eveniment, ai un buget pe masura si la plecare, dai acelasi cadou tuturor invitatilor, tocmai pentru ca niciunul dintre cei prezenti sa nu se simta prost. lar daca bugetul e cam saracut si nu iti permite, la lansare puteai da esantioane tuturor, apoi trimiteai vedetelor, cu un bilet de multumire, produsul intreg. Sa nu uitam ca e vorba de o lume a luxului, a imaginii glamour si ai, prin urmare, obligatia unei conduite elegante.
Cat priveste partea cu beauty editorii, asa este, dar ei au totusi o scuza: sunt angajatii unei reviste si trebuie sa raspunda unei politici editoriale stabilite de conducere. Nu ai foarte multe optiuni, pentru ca trebuie sa multumesti toti clientii de publicitate, care nu sunt ai beauty-editorului, ci ai grupului de presa.
Care are are interese de obicei decat cele de continut si credibilitate. Predeomina in mod clar publicitatea si advertorialul.

Thin Lizzy Store spunea...

ai dreptate intru-un fel,dar prea s-au obisnuit toti comentatorii de beauty sa primeasca gift-uri la evenimente.si eu as fi procedat la fel,as fi oferit oamenilor cu potential financiar,nu cred ca ar fi dat prietena ta 900 euro pe ea,sa fim seriosi.plus ca prietena ta nu este privita ca un cumparator,ci un comentator.

Zuzele spunea...

Am fix aceeasi parere ca si tine! Pai in cazul asta sa scrie nea Columbeanu despre crema asta, nu? Ca doar el a testat-o! Eu, ca beauty editor, desigur, la modul general vorbesc, ce as putea sa scriu? Sa iau copy paste de pe prospect? Sau sa o cred pe cuvant pe duduia care o prezinta si care ii face reclama? Poate fac si asta, dar asta in presa se cheama reclama, iar un cm patrat de reclama costa cateva mii de euro. Asa ca eu nu as avea nici macar o obligatie fata de firma respectiva si nu vad de ce ar trebui sa-i prezint crema, atata timp cat ei nu s-au vazut obligati fata de mine, reprezentat al presei care este invitat tocmai pentru a face cunoscut produsul.
Si da, la ce bun sa ma inviti daca oricum imi demonstrezi ca nu te intereseaza prezenta mea???
De ce inviti un ziarist de care, teoretic ai nevoie, daca tie iti pasa de Columbeanu si nu de ceea ce am eu de spus?
Este adevarat, vedeta conteaza la un eveniment, insa si mai mult decat atat conteaza cel care va relata evenimentul.
Eu, in micimea mea, am fost invitata la un salon de coafura. Si pentru ca nu ma chem Columbeanu, am fost tratata ca o...zuza. Nu stiu ce parere ar fi avut Columbeanu despre salonul ala si poate ca nici nu-l intreba nimeni, insa eu parerea mea mi-am exprimat-o pe blog. Intr-un spatiu absolut neimportant. Nu era o revista glossy, nici o emisiune TV de mare audienta. Un blog personal, de 3 lei. Ei bine, reprezentantii salonului au fost extrem de deranjati de cele scrise de mine, cica le-ar fi facut foarte mare rau.Si acum vine intrebarea: chiar nu-ti pasa de amaratul ala de ziarist care vine la evenimentul tau cu RATB-ul si pui tot pretul pe Columbeanu pentru ca vine cu Maybach-ul?

Zuzele spunea...

Si apropo...900 de euro nu inseamna nimic daca compari acest pret cu suma pe care firma japoneza ar fi trebuit sa o plateasca pentru o reclama in acea revista. Ma gandesc ca nu au invitat blogeri si ziaristi din presa ne-lucioasa, asa ca ziaristii de beauty de la revistele lucioase chiar ar fi trebuit sa primeasca acea crema pentru ca ar fi scris despre ea.
Altfel, firma japoneza sa scoata din cont cateva mii de euro pentru reclama in pagina glossy!

Zuzele spunea...

Hai ca m-am pus pe comentat! O anumita PR-ista invita la evenimentele ei toata lumea "buna": sotii LIS, Dinu si Deea Maxer, toti mosii si babele si lumea care chiar nu are ce cauta la o lansare de creme sau sampoane sau orice; lume nebagata in seama de oricine altcineva. Ei bine, la evenimentele ei ziaristii primesc mostre in cel mai bun caz, iar Vio Lis crema intreaga. Spre exemplu, era vorba o data de un salon de infrumusetare, eveniment de la care nu putea lipsi Oana si Vio Lis desigur. Se prezentau produse Guinot pentru remodelare corporala, celulita, etc. La plecare, eu si cateva colege din presa primim o punguta cu O MOSTRA de creme anticelulitica iar sotii Lis cate o punga cu cateva produse intregi! Viorel se uita in sacosa si il umfla rasul: haha, pai ce e asta? PR-ista il lamureste: crema anticelulitica! Si Vio: pai ce sa fac eu cu ea? Nu-mi trebuie! Da-le la fete(adica noua)! Si PR-ista foarte agitata: NU, NU, e numai pentru vedete! Lasa ca i le dai Oanei cremele!
DOAMNEEEEEEEE!!!!!!!!!!! Deci mi-a venit sa intru in pamant la cat de prost m-am simtit! Si nu m-am putut abtine sa nu zic: pai cum adica? noua nu ne-ai dat creme din astea miraculoase?? (imi si permit cu ea pt ca ne stim de multi ani)
Si ea: pai nu ca sunt cadouri separate pentru presa si ziaristi!
Si spun: "pai ia, iubito, mostra asta ca nu am ce face cu ea!Am suficiente creme acasa, poate o vrea nea Lis si p-asta!"
Si am plecat!

Zuzele spunea...

Da, ai foarte mare dreptate Adela! Sunt suficient de multi ziaristi sau nu care vin la evenimente neinvitati! Unii poate ca schimba atunci contactele, poate chiar ii interesau evenimentul si cum PR nu a avut datele lor, s-au prezentat ei la fata locului pentru ca, la urma urmei, un ziarist nu trebuie sa astepte sa-i pice mura in gura si trebuie sa-si gaseasca singur subiectele. In fine, in cazul in care vii neanuntat, nu poti sa ai pretentie la un cadou din partea organizatorilor. De fapt, nici nu stiu daca este cadou pentru ca in schimbul lui tu trebuie sa returnezi ceva, un material, o reclama pentru firma respectiva.
Dar cand ti se trimite invitatie, cand PR iti zambeste pana la urechi atunci cand apari la eveniment, cum poti sa iti permiti sa-l faci sa se simta atat de prost???? Sa le fie rusine!

Zuzele spunea...

Thin Lizzy Store, nu te supara dar cand faci evenimentul de lansare al unui produs, te intereseaza FOARTE MULT comentariile de dupa! Un ziarist iti poate distruge un produs sau ti-l poate ridica pana la cer! Nu te intereseaza Columbeanu pentru ca el nu-ti creste vanzarile, ci miile de oameni care afla despre produsul tau!

Zuzele spunea...

Deja a inceput sa ma enerveze foarte tare faza cu "ce, te-ai invatat cu cadouri! lasa, ia si cumpara-ti!"
Este o mare prostie pentru ca in aceeasi masura in care pe un ziarist il numesti "fripturist" - asa cum se practica prin lumea asta si cum li se spune ziaristilor pentru ca primesc cadouri-, la fel pot sa-i numesc si eu pe cei de la companiile care ma suna sa le scriu diverse materiale, "MILOGI". Nu? Cand ma suni sau ma inviti undeva pentru a-mi prezenta un produs sau imi trimiti informatii pe mail si ma implori sa-ti scriu cateva randuri parca nu mai esti asa de cu nasul pe sus ca atunci cand trebuie sa-mi oferi si tu ceva in schimb, cand este absolut normal sa faci asta. Unii PR chiar trebuie sa faca o scoala si nu te numesti PR doar pentru ca ai o agenda si suni niste oameni, ai nevoie de mult mai mult decat atat!

adela sirghie spunea...

@Thin Lizzy: este evident ca fiecare firma are strategia de marketing bine conturata si aici nu imi dau cu parerea. Supararea nu era ca nu a primit crema de 900 de euro, nici nu cred se astepta la asa ceva. Eu am vrut sa punctez altceva. Imagineaza-ti ca esti invitata la o cina simandicoasa. Odata ajunsa acolo, vezi ca numai unii sunt invitati sa ia loc la masa, cu onoruri, iar tu esti poftit in bucatarie, sa mananci din picioare. Aceasta diferentiere mie mi s-a parut deranjanta si de aceea am si luat decizia sa scriu acest articol.

Zuzele spunea...

Spre exemplu, eu am aterizat astazi, invitata, insa fara sa confirm pentru ca nu credeam ca am timp sa merg, la un eveniment dragut prin Dorobanti. Ziaristi, cateva vedete, zambete, un PR care ne-a imbratisat asa cum a imbratisat-o si pe Dana Savuica, de exemplu, una dintre vedetele prezente si ne-a zambit si chiar ne-a dat impresia ca se bucura ca suntem acolo. Chiar ne-a tratat frumos si ne-am simtit importante. La plecare, am primit o cremuta care costa aproape 100 dolari. Acelasi cadou l-au primit si vedetele. Si stii ce a spus PR atunci cand una dintre ajutoarele ei a intrebat-o ce face cu pungutele de cadou? Cui le da? A spus: OFERI TUTUROR, NORMAL!

Nici nu conta cat costa, putea la fel de bine sa nu-mi ofere nimic pentru ca am plecat zambind si bine dispusa, atat de relaxata incat am mers pe jos la serviciu, din Dorobanti pana la Casa Presei.

Thin Lizzy Store spunea...

eu sunt de principiu ca la aceasta lansare,comentatorii de beauty trebuie sa aiba posibilitatea sa testeze pe loc aceasta crema,sa-si dea seama de textura,prima senzatie,ambalaj,gradul de hidratare/nutritie si sa primeasca 2-3 esantioane,iar potentialii cumparatori crema in sine.si nu cred ca un beauty adviser ar putea revolutiona reputatia unui produs.de ce?pentru ca ce-mi face mie bine,poate nu-ti face tie sau poate n-am folosit cum trebuie produsul etc.

adela sirghie spunea...

Pentru ca discutia a ajuns mult prea departre de ceea ce am vrut sa spun(repet: ca invitatii la o lansare trebuie tratati, in cadrul evenimentului egal de catre organizatori), trebuie sa spun ca in ceea ce priveste problema enuntata de voi, adevarul sta, ca de obicei, la mijloc. Firmele hotarasc sa nu plateasca publicitate pentru produsul lansat(ca e scumpa), ci organizeaza un eveniment la care beauty editorii primesc crema gratis, la testat. Castigul e in ambele parti: importatorii primesc vizualitate in reviste, iar beauty editorii, un produs gratuit. Este alegerea lor sa scrie sau nu despre produs, de obicei apar cateva randuri Este o situatie win-win. Daca producatorul ar cumpara o pagina de publicitate(sau o jumatate, sau un sfert), ipotetic vorbind, nu ar mai avea nevoie de PR, nu ar mai organiza evenimente, nu ar mai trebui sa impace pe toata lumea, dar...la final, dupa ce aduna costurile, ar iesi mult, mult mai scump.

Zuzele spunea...

Ideea este ca in aceasta afacere, in care exista un castig in ambele tabere, partenerii trebuie sa se respecte unii pe altii!

mariana spunea...

Mda, pe mine nu ma mira absolut deloc aceasta atitudine tipic romaneasca. Desi nu sunt decat un om normal,care se pierde in multime prin modestia chipului si a hainelor, m-am lovit si eu de aceasta atitudine la saloane de coafura. Nu vreau sa dezvolt pentru ca nu are sens. Asta e Romania!

vasile spunea...

crema cu celule stem?Utilizarea celulelor stem nu este f bine pusa la punct,dupa unii pot provoca cancer ,vezi fr.wiki.ADN este o caracteristica unica fiecarei persoane,cum pot niste celule stem de origine necunoscuta(provin de la o persoana de sex F sau B, de la adult sau embrion,de rasa alba-galbena sau neagra?) pt client sa ii faca bine?Precis exista probleme de compatibilitate(orice proteina e formata din aminoacizi)iar efectele se vad in timp mai indelungat..Ca o gluma,zic ,ai luat o crema cu celule stem japoneze si dupa vreo 3 ani te trezesti cu ochii oblici.

adela sirghie spunea...

@Vasile; da, despre crema cu celule stem este vorba.
Si eu stiam acelasi lucru, ca cercetarea nu e bine pusa la punct in ceea ce priveste problema celulelor stem. Pe de alta parte, nici nu am fost la lansarea respectiva, deci nu stiu cu ce argumente "pro" au venit japonezii, presupun ca totusi si-au facut temele inainte de a lansa asa ceva pe piata.

Alexa spunea...

Eu am inteles ce ai vrut sa transmiti, Adela, de la bun inceput, dar cand am citit despre "potentialii cumparatori" m-am enervat, segregarea oameni de rand-vedete. Cine stabileste cine sunt potentialii cumparatori cu exactitate, mai ales in beauty e chiar foarte greu de apreciat? Sa zicem ca o femeie vrea sa isi cheltuiasca tot salariul pe crema asta sau sa faca imprumut la banca sa si-o cumpere. Multe femei cu venituri de 10 ori mai mari folosesc produse de 10 ori mai ieftine decat femei care castiga de 10 ori mai putin. Fiecare este liber sa isi administreze bugetul cum crede de cuviinta si nu mi se pare corect sa se emita niste judecati apriori.
Si hai sa fim seriosi, sunt multi oameni bogati in tara, in profida crizei, cu salarii de mii de euro, nu numai "vedetele" => justificarea "potentiali clienti" pica, a fost doar o dovada de snobism si de PR total esuat.

Zuzele spunea...

Vasile, cred ca e vorba de celule stem vegetale :)

adela sirghie spunea...

Exact, de celule stem extrase din plante este vorba, dar repet, nu stiu cum sunt extrase acestea si care sunt criteriile care stau la baza acestei tehnologii, dar banuiesc ca sunt foarte multi ani de cercetare la mijloc. Creme cu celule stem vegetale au fost lansate si de Ivatherm, acum cateva saptamani, e vorba de gama Una.

Brioche spunea...

mda. urât. eu n-am nici o tangenţă cu lumea glam&beauty însă citisem recent o carte gen "confesiunile unui editor de beauty" unde autoarea (bloggeriţă de succes cică, dar din state) se lăuda de cantitatea uriaşă de cadouri primite de la firmele de cosmetice, inclusiv genţi de firmă şi alte chestii care nu sunt produse cosmetice în sine. deşi m-a enervat oarecum cartea pentru tonul lăudăros şi superficial, extrema cealaltă (să pleci de la lansarea unei creme de 900 de euro cu o ...cană?!) mi se pare şi mai iritantă.

adela sirghie spunea...

@Brioche: culisele sunt intotdeauna interesante!

vasile spunea...

celulele stem vegetale "repara" organismele vegetale.Structura celulei vegetale difera de a celulei animale.Un articol interesant din 19 mai 2009,siteul w.stem-cells-news.com:“Younger and more hair with vegetable stem cells” is the pitch which increasingly being read in the advertisements in the major Italian newspapers. But is it true? Are we faced with a new frontier for medicine, capable of obtaining benefits for humans from vegetable stem cells similar to embryonic and adult stem cells? Among experts in the sector, including pharmacologists, cosmologists, and dermatologists, skepticism is common: “It’s a slogan,” said Silvio Garattini, the director of the Mario Negri Institute of Pharmacological Research, “which is not based on any scientific evidence.” d. The advertisement has also drawn the attention of the Advertising Self-Regulatory Institute (IAP), which regulates the honesty of information of a commercial nature in the media.

.... But further clarification is needed. “It is necessary to be clear about animal and vegetal stem cells,” explained Garattini. “Animal stem cells, depending on their type, can become, for example, muscle cells, cardiac cells, liver cells, and can replace dead cells. Vegetable stem cells can do the same thing, but only in vegetable tissues.” Vegetable stem cells are responsible for reproduction, and therefore repair and growth in terms of length and height in plants. “There is no scientific evidence,” underlined Garattini, “ that demonstrates their efficiency in human beings”.

”.[titlul articolului este :ITALY-do vegetable stem cells aid in hair growth?..].in reputatul dictionar www.webster-online- dictionary.org,cautind stem cell veti gasi explicatii competente,iar daca cautati vegetable stem cell ,altele.Concluzia mea:cremele cu celule stem vegetale sunt o facatura a industriei cosmetice, iar clientii de mai sus niste cobai..[ps:a trebuit sa tai articolul pt ca erau prea multe caractere }

Natural, ca Aloe Vera spunea...

Ca sa se mire si altii de asemenea lansari, am inclus articolul in Blog and roll 11

Natural spunea...

Ai o leapsa de la mine! Te bagi?

Brioche spunea...

Adela, aştept şi alte dezvăluiri de culise ;). Măcar ştim şi noi ceilalţi în ce lume trăim.

adela sirghie spunea...

Brioche: follow me:)