duminică, martie 1

OPERATIUNEA DULAPUL. CURATENIA DE PRIMAVARA 2020


Am revenit pe blogul meu cu nume kilometric, scumpul si vechiul meu blog,  pentru ca simteam ca celalalt mi-a ramas strain, ca nu aveam deloc inspiratie si ca amanam, din acest motiv, multe articole pe care le scrisesem deja pe jumatate, poate chiar pe trei sferturi, in mintea mea. Era un sentiment apasator, in care m-am complacut cativa ani buni, ca intr-un fel de relatie toxica. Sau poate ca doar imi era dor de acesta, pe care, de altfel, nu am putut sa il sterg niciodata, in ciuda catorva avertismente ca Google depucteaza negativ astfel de derapaje. Am reluat cateva postari pe care le-am socotit importante si pe care le-am scris cu gandul ca nu sunt perisabile, iar astazi reiau intr-o varianta putin schimbata, pe alocuri imbunatatita, un subiect pe care il propun in fiecare an, curatenia de primavara. Operatiunea Dulapul.


Si am sa reiau putin partea cu Marie Condo si reorganizarea gaderobei. Insist sa va spun din nou ca mie Marie Condo nu mi-a schimbat nimic, in niciun caz viata, pentru ca eu am altii care mi-au schimbat de la bun inceput destinul si va dau repede cateva nume, in devalmasie: Virginia Woolf (minunatelor, eu va recomand calduros  "O camera doar a ei" ), Constantin Kavafis, Mircea Eliade, Huxley, Louis Ferdinand Celine, Sylvia Plath, Dostoievski...si mai sunt multi altii, pentru ca eu am citit de cand ma stiu.

Poate ca stiti, poate ca nu: eu am reorganizat mereu garderobe si am fost de multe ori consilier in materie de fashion&style, e un job dragut foc si bine platit, te imprietenesti cu multe fete si cunosti multe case in care esti invitat, cu onoruri, de la prima intalnire, sa scotocesti. Sa arunci ce nu e necesar. Sa convingi. Sa scoti la iveala greseli. Sa razi. Sa bei cafele si sa ticluiesti, cu incantare, situatii in care hainele au rolul principal. Dupa intalnire, toata lumea ramane senina, iar dulapul-nu gol, ci doar cu ce este necesar, cu ce este esential pentru o colectie capsula, care sa se potriveasca proprietarei.. Hainele de prisos sunt date unor ONG-uri care le revand ca SH pe paginile lor. Putine se arunca, doar cele rau deteriorate. Unele se pastreaza, altele sunt duse la reparat, ca sa vedem daca li se poate prelungi viata si parfumul.

Insa mi s-a parut intotdeauna ciudat cand am aflat ca cea care imi cere ajutorul vrea sa incarce din nou dulapul. Daca vrei doar sa ai dulapul gol, ca pretext pentru noi sesiuni de shopping, poti arunca orice, chiar nu mai conteaza sa faci o selectie. Cu adevarat, invatatura cea buna este in alta parte, oarecum printre randuri: nu numarul hainelor pe care le-ai dat deoparte in sesiunea noastra de consiliere conteaza, ci numarul hainelor pe care le vei cumpara de acum inainte, seninatatea si intelepciunea pe care le-ai dobandit dupa discutiile si cafelele si rasetele noastre. Acolo se vede daca eu am dat gres cu tine sau, dimpotriva, am avut succes si ai inteles mersul lucrurilor. Acolo este masura talentului meu, cand vad ca fetele cumpara mai putine lucruri, dar mai valoroase, nicidecum compulsiv, ci dupa ce se gandesc bine-bine de tot, ca aplica regula de aur CPW (cost per wear) -suma platita pentru fiecare purtare, regula pe care am scris-o de atat de multe ori si aici, incat cred ca la un moment dat v-am plictisit.
Asadar: este foarte posibil sa ai un dulap plin. Trebuie sa faci luna aceasta curatenia de primavara. Sorteaza bine : daruieste, revinde, du la croitoreasa ce e de refacut, arunca la gunoi daca e distrus si nici un retus din lume nu ii mai da o noua viata. Apoi reevalueaza. Cumpara numai cand ai nevoie. Nu te transforma intr-un automat de consum, fii creativa. Aplica aceleasi reguli si in cazul produselor de infrumusetare, nu mai fa stocuri. Alee sa mergi la sala si la masaj in locul sesiunilor de shopping.

Eu am inceput din nou "Operatiunea Dulapul". Altfel de data aceasta. Pentru ca anul acesta nu am cumparat nimic, am refolosit/reparat/transformat ceea ce aveam deja. Nu e deloc frustrant si nu e deloc lipsit de sens. Redescoperi cu uimire absolut toate lucrurile pe care le ai: carti, haine, incaltaminte, machiaje, inclusiv curajul de a spune raspicat NU, de data aceasta nu mai cumpar.

Cateva directii gresite la inceput de primavara; azi, primele trei...

1 Chestiunea cu slabitul.
Desigur, nu sustin ca e gresit sa dai jos cateva kilograme incepand chiar cu ianuarie, mai ales ca decembrie e o luna cu petreceri si tentatii mari, parca toata lumea te imbie cu cozonaci, ciocolata, prajituri si prajiturele, cornulete, torturi... Sigur, mi-e usor sa vorbesc, eu nu m-am ingrasat niciodata in perioada sarbatorilor. Si stiti de ce? Pentru ca in aceasta perioada nu mananc niciodata mai mult decat de obicei. De curand, un prieten m-a intrebat daca eu fac asta anume, ca sa ajung la 100 de ani (vorba vine). Nu, eu vreau sa fiu sanatasa si sa ma ridic usoara de la masa. Asa m-am educat, de copil. Sunt ani de zile de cand pentru mine nu mai exista zahar. Nici macar in cafea. Nu sunt frustrata, nici macar nu mai poftesc. Am pierdut si gustul si dorinta. Am inteles ca e otrava pentru organism si am luat masurile pe care le-am considerat potrivite. Mai gust cate ceva, impinsa de curiozitate, dar rar. Poate de vreo cinci ori pe an. Vi se mai pare ca mi-e usor sa vorbesc? Incercati si voi si apoi discutam. Ei bine, de-a lungul timpului, nu a trebuit sa dau jos nici macar un kilogram. Dar retin apa in tesuturi, asadar am nevoie de drenaj limfatic. Am apelat la masajul cu bambus, si merg constantNu am murit de foame niciodata, nu tanjesc dupa mancare. Se numeste cumpatare, caci nu simt ca imi refuz nimic. Sau sunt intr-o dieta continua, daca vreti sa ma luati peste picior:). Consider salata si legumele la gratar feluri principale, nu garnituri. In fiecare an, mananc mai sanatos, aplic reguli noi. Cred ca asa trebuie sa fie.

Dar sa revenim:  si anul acesta, la debut de 2020, dar si acum, in pragul primaverii, firmele care aveau pachete elaborate de slabit/detox in portofoliu-prafuri, ceaiuri, pastile, smoothie-uri scl, au trimis bloggeritelor, vloggeritelor si influenceritelor, la testat, aceste inventii moderne care promit multe kilograme in minus in prima saptamana, in prima luna, cunoasteti conceptul. Pentru ca le gasesc nocive si pentru ca nu as lua niciodata in considerare asa ceva daca as vrea sa slabesc, ci as apela la sfaturile unui nutritionist, nu as indruma pe nimeni sa cada in capcana acestui PR de Big Pharma. Un nutritionist este singurul care te poate ajuta in lupta cu caloriile, iti poate arata negru pe alb care sunt proastele tale obiceiuri si e singurul cu care poti discuta eventualele abateri de la regulile alimentare pe care ti le-a scris. Lupta se duce in bucatarie si apoi, cu sinele tau lenes. 1 kg pe saptamana, 4 kilograme pe luna, acesta este un slabit corect. Sigur, poti incepe tu singura, chiar de acum: fara dulciuri, fara alcohol, fara prajeli, fara sucuri carbogazoase de tipul Cola, Fanta, dar fiind sfaturi gratuite, nu stiu cata lume le va prelua. Sfaturile gratuite sunt o capcana, de aceea cred ca exista fascinatia pastilelor de slabit: simti ca faci totusi un efort, dar fara a face, de fapt, deloc efort. E un mic efort financiar care te linisteste pe moment, iti adoarme sentimentul de vinovatie in privinta kilogramelor in plus: citesti prospectul, te imbarbatezi, astepti rezultatele. Ele nu vin decat daca iti schimbi obiceiurile alimentare. Punct.


2 Chestiunea cu abonamentul la sala
Il platesti si nu te duci. Prinzi o oferta fulger pe un an, pret bun, intrari nelimitate si amani si tot amani. Azi ai o problema, maine ai alta. Cine a spus ca in 2019 se apuca de fitness si a renuntat dupa primele sedinte, in ianuarie? Iata, suntem in martie, la mijlocul lui martie. Ce scuza ai?

3 Curentul Marie Condo
E plin internetul de sfaturile ei, daca nu ati auzit de ea inseamna ca nu aveti internet (OMG!) Pe scurt, MC repeta intr-un stil mai sofisticat ce spunea si bunica la inceput de primavara: daca ai haine pe care nu le mai porti si jucarii cu care nu te mai joci, pune-le intr-o punga si da-le celor care nu au. Te vei simti instantaneu frumoasa si fericita! Daca sunt jucarii stricate rau si haine care nu se mai pot da /repara, arunca-le. Cand eram in casa a XI-a, la Liceul HCC (Horia, Closca si Crisan) din Alba Iulia, una dintre colegele mele mi-a cerut sa ii vand o curea pe care a vazut ca nu o mai purtam si pe care ea o dorea de multa verme. Am vandut-o. Am luat banii. M-am simtit ca o afacerista in ziua aceea. Adica m-am simtit foarte bine:) Peste o saptamana, i-am dus la scoala o punga cu hainele pe care nu le mai purtam. Le-a cumparat si pe acelea, si ce nu a cumparat au luat alte cliente, deja aveam o mica afacere. Ce vreau sa spun eu aici: ca desi e la moda sa spui ca Marie Condo ti-a schimbat viata in trei zile si acum stii ce trebuie sa faci daca ai trei pungi mari si multe acareturi de sortat, mie intreaga chestiune mi se pare exagerata. Cu adevarat, consider ca trebuie lucrat intr-o alta directie: sa renunti sa mai cumperi de dragul de-a cumpara, de-a valma, haine, machiaje, carti pe care nu le deschizi niciodata, mancare de care nu ai nevoie si pe care o arunci ca se strica in frigider. Sa te gandesti bine si sa iti gestionezi timpul si banii mai eficient. Problema nu e cu datul si cu aruncatul. Problema e cu cumparatul.

Lista mea de cumparaturi 2020:

1-agenda Paperblanks pentru anul in curs, ca imi place mult imi scriu de mana, cu cerneala neagra. planurile, intr-un caiet splendid -bifat
2-rochie lunga, alba, atat de frumoasa incat sa imi stea mintea in loc-bifat
3-fata de perna de matase, sa reduc aparitia ridurilor, da Doamne!
4-poate, daca gasesc, fabulosul, unicul, nepretuitul colier de turcoaze pe care il astept de vreo 10 ani sa imi iasa in cale

ATAT.